Tips voor werkende mantelzorgers

Hoe kom ik als mantelzorger de Corona-crisis door? Door Ria Schlepers

Opeens staat de wereld stil…
Grenzen dicht, niet meer reizen, contact vermijden, zoveel mogelijk thuis werken. De wereld valt stil.
De scholen en het speciaal onderwijs sluiten de deuren, evenals de zorgboerderijen, de logeeropvang
en de dagbesteding voor de mensen thuis en binnen instellingen. Bezoek is niet meer welkom in
verpleeghuizen, instellingen en ziekenhuizen. De acupuncturist, de masseur, de pedicure: ze blijven
weg of zijn gesloten. Opeens staat de wereld stil.

en ontstaat de onrust thuis …
Tegelijk met het wegvallen van alle ‘steuntroepen’ en de regelmaat komt de onrust in de huizen.
Kinderen die niet begrijpen dat het busje ze niet komt ophalen en hun juf missen, volwassen mannen
en vrouwen die zich angstig voelen nu het houvast van de dagbesteding wegvalt en boos reageren.
De mantelzorgers van thuiswonende zorgvragers zijn op zichzelf aangewezen. Er komt geen
vrijwilliger meer die de mantelzorger kan ontlasten.

En binnen instellingen en verpleeghuizen.
Met de sluiting van de instellingen en verpleeghuizen kunnen de mantelzorgers niet meer bij hun
partner, vader, moeder, broer of zus op bezoek. Het emotioneel nabij zijn en de extra zorgtaken die
ze daar uitvoerden vallen weg. Thuis zitten en niet weten hoe het gaat daar met degene van wie je
houdt is moeilijk. Nog verdrietiger en wanhopig is het wanneer je weet dat de ander niet begrijpt
waarom je niet komt of wanneer de ander zieker wordt en je er niet bij kunt zijn.

Heftige emoties …
In situaties als hier boven genoemd kunnen heftige emoties je overvallen als mantelzorger, boosheid,
wanhoop, verdriet, angst, onmacht en leegte. Je kunt het idee hebben dat je tekort schiet naar de
ander. Je kunt last hebben van schuldgevoelens omdat je te kort door de bocht reageerde. Of omdat
je het stiekem ergens wel lekker vindt dat je nu niet dagelijks naar je moeder hoeft en de zorg aan
anderen kunt overlaten. Wat doe je met je al deze gevoelens? Hoe overleef je in deze tijd van crisis?

opvangen door aan jezelf te denken.
Het zijn verwarrende en onzekere tijden of je nu juist meer of juist minder moet doen in de zorg voor
de ander. Zelfzorg is tijdens deze crisis nog belangrijker dan het al is in normale tijden. Het overmand
worden door gevoelens van onmacht, boosheid of verdriet is ‘normaal’ voor een situatie als deze.
Door jezelf deze gevoelens toe te staan en niet in te slikken zorg je al voor jezelf. Zoek naar een
manier om de gevoelens te uiten zonder jezelf of de ander pijn te doen en bovenal voel je niet
schuldig.

Hoe doe je dat? Vier tips.
• Spreek een belmoment af met een goede vriendin, familielid of collega die naar je luistert.
• Neem de tijd om naar een favoriet lied te luisteren of drink met aandacht een kop thee.
• Zoek een ruimte waar je alleen kunt zijn wanneer je jezelf niet goed voelt. Als je het fijn
vindt, schrijf het van je af
• Combineer je mantelzorg met werk, bespreek dan je thuissituatie met je leidinggevende,
team of collega. Durf om hulp en begrip te vragen als het werk even niet wil in deze situatie.

Bron: Jong en Veer Mantelzorg – Blog van Ria Schlepers

En natuurlijk kun je VIT bellen voor informatie, advies of een luisterend oor. Elke werkdag van 9.00 – 15.00 uur en op dinsdag- en donderdagavond van 19.00 – 21.00 uur staan de medewerkers voor je klaar!